CORINA MARTIN

Avem o țară unică în atracții, frumusețe și diversitate, dar nu o promovăm

Corina Martin, Secretar General al Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR) și Consul Onorific al Republicii Kazakhstan în România, ca să enumerăm doar câteva dintre pozițiile ocupate de acest specialist remarcabil în industria turismului și ospitalității, ne-a onorat cu drag invitația de a ne acorda un interviu privitor la felul în care această ramură economică importantă a ajuns Cenușăreasa economiei românești, în loc să fie acolo unde merită, în topul ramurilor economice de succes. Am discutat despre turismul local, turiștii străini, promovarea care ar trebui asigurată de Guvernul României, dar lipsește cu desăvârșire, despre atracțiile, diversitatea și unicitatea destinațiilor turistice de la noi, turismul în orașele României, dar și tendințele în turismul românesc în acest an.  

CORINA MARTIN

Se pare că 2023 a fost un an puțin mai bun pentru turismul românesc. Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare turistică în anul 2023 crescând cu 1,3% față de 2022. Ce se întâmplă în turismul din România în ultima vreme (2023-2024)? Cum ați caracteriza evoluția afacerilor în acest domeniu?

Într-adevăr, 2023 a fost un an ușor mai bun pentru turismul românesc, pentru că operatorii de turism au consolidat revenirea afacerilor lor după perioada dramatică de pandemie, în care turismul și aviația au fost industriile puternic afectate, prin oprirea efectivă a activității.

Criza de personal, accentuată de pandemie – când mulți dintre angajați s-au reorientat către alte domenii, a continuat însă să ne pună probleme – însă, per ansamblu, s-au stabilizat ritmul de rezervări, gradul de ocupare în locații, diversificarea și upgradarea serviciilor în hoteluri și restaurante și a început să crească, timid, dar sigur, atitudinea de a ieși în față cu prezentarea și promovarea locațiilor proprii, dar mai ales a Destinațiilor.

Românii și afacerile românești încă sunt amprentate de un grad de “jenă” și ezitare în a ne promova și prezenta în lume – de aceea și stăm încă slab la promovarea turistică pe piețele externe. Acest proces de transformare de atitudine este în plină evoluție și, dacă vom avea un bun management de Destinație România, vom putea avea rezultate și mai bune în 2023 și în următorii ani.

De ce în continuare sunt atât de puțini turiști străini în România? Doar 15% din numărul total de turiști înregistrați în anul 2023 au fost de peste hotare.

România are enorm de recuperat în privința promovării turistice externe, din cauza strategiei total nepotrivite abordate în toți anii de după Revoluție – ani în care am pierdut toate charterele cu turiști germani, britanici, francezi, nordici, etc, pe care le aveam înainte de Revoluție, iar asta s-a putut întâmpla întrucât Turismul nu a mai fost considerat un domeniu economic de prioritate decât pe hârtie.

În 34 de ani de la Revoluție, România NU are încă o Strategie reală  adoptată pentru dezvoltarea și promovarea turismului – care să fie asumată de orice formațiune politică s-ar afla la guvernare și care să genereze continuitate în a crește stabil și sustenabil în dezvoltarea industriei ospitalității și în promovarea destinațiilor românești.

Absența oricărei strategii a atras cu sine bugete infime de promovare și comunicare – ceea ce plasează România pe locuri codașe în rândul țărilor europene ce ne sunt competitoare ca Destinații.

Cu bugete de 1.5 milioane euro pentru promovare externă nu te poți compara cu țări care alocă 25 – 40 – 70 milioane euro anual în campanii de comunicare și promovare.

De aceea, numărul de turiști străini ce vizitează România este  incomensurabil mai mic față de potențialul și atractivitatea destinațiilor noastre românești. Avem o țară unică în atracții, frumusețe și diversitate, dar nu o promovăm.

Se pare că topul 3 al turiștilor străini este format din germani, italieni și israelieni. De ce nu reușim să atragem turiști și din alte zone ale lumii? Să zicem din fostele republici sovietice, multe dintre acestea având și resursele financiare necesare să-și trimită cetățenii la noi…

Pentru prima oară, în acest an, România va participa la Târgul de Turism din Kazakhstan, în urma unui proiect pe care l-am depus recent, din calitatea mea de membru în Consiliul  Consultativ al Turismului, dar și din calitatea de Consul onorific al Republicii Kazakhstan în România.

E adevărat că România s-a axat mai mult pe fostele piețe de turiști pe care le aveam în timpurile dinainte de Revoluție, sunt piețe mai apropiate tradițional.

Dar Eu am mare încredere în potențialul de a atrage turiști din bazinul asiatic și din fostele republici sovietice – deși am neglijat atât de mulți ani aceste regiuni ale lumii, pe lângă multe alte piețe posibil emițătoare de turiști cu bugete însemnate de vacanță și cu reală dorința de a descoperi destinații noi.

Și aici – lipsesc strategia și focusarea pe obiective clare și mari, care să ne aducă vizibilitate și o imagine mult mai bună între destinațiile de vizitat ale lumii. În acest moment, nu contăm în top 10 destinații ale lumii, deși, o spun din nou, avem o mare diversitate naturală de vizitat – munți, mare, Delta, parcuri și rezervații naturale, istorie, cultură, tradiții și ospitalitate! Dar avem și unicitate – și asta ne-ar fi putut diferenția atât de ușor!

Litoralul românesc, cu toate neajunsurile lui, a rămas în continuare cel mai vizitat loc din România și în 2023. De ce credeți că s-a întâmplat acest lucru?

Litoralul românesc capacitează 40% din totalul numărului de locuri de cazare din România. Deși afectat de sezonalitate și de durata relativ scurtă a sezonului de vară, Litoralul rămâne destinația preferată a românilor în timpul vacanței de vară.

Balanța între numărul turiștilor români care aleg o destinație externă de vacanță și numărul celor care aleg România – Litoral este în continuare de 1-3, în favoarea destinațiilor românești, iar Litoralul României contribuie din plin la acest procent bun. Vara, fugim la mare, obligatoriu, și mai ajungem și separat, la marile festivaluri și evenimente – care atrag în continuare foarte mulți turiști și vizitatori – români, dar și străini ! (NEVERSEA, SUNWAVES, BEACH, PLEASE, etc).

Turismul în orașele României este pe trend ascendent. Bucureștiul, Constanța, Brașovul, Clujul și Iașul încep să atragă din ce în ce mai mulți turiști, o parte însemnată fiind străini. Începe să-și facă simțită creșterea în volum și în calitate a infrastructurii rutiere? Se văd investițiile făcute cu bani europeni în orașele României? Încep să acorde primarii mai multă atenție acestui potențial economic? Care credeți că este explicația?

În pandemie și imediat după pandemie, mulți europeni au început să călătorească individual, căutând destinații noi, inedite, cu natură și parcuri naționale, cu locuri atractive de vizitat – chiar mai departe de aglomerația obișnuită a marilor destinații, mult mai căutate și accesate.

Așa au descoperit, pe cont propriu și nu pe chartere, România și destinațiile sale, atât de atractive  și de ofertante, dar mai puțin căutate. Ceea ce ne-a adus însă o publicitate nesperată, dar sinceră și credibilă.

În acest timp, însă, multe orașe românești au înțeles, prin administratorii și edilii lor, să își actualizeze și modernizeze infrastructura, să organizeze evenimente și să comunice despre acestea. Firesc este să intre în reală competiție între ele, destinațiile românești, astfel încât să se diferențieze și să atragă cât mai mulți turiști.

CORINA MARTIN

Economiștii spun că România nu se poate baza pe turism în același mod în care alte țări din jurul nostru o fac deoarece valoarea adăugată acestor servicii este una destul de mică, iar sezonalitatea nu permite o exploatare mai lungă și mai susținută a acestui domeniu. În plus, inflația (cea mai mare din UE) și scăderea anumitor indicatori macro-economici duce la stagnarea economiei românești, unii specialiști vorbind chiar de o posibilă recesiune economică în viitorul apropiat. Dvs ce părere aveți, poate fi Turismul în top 5 contributori la economia românească? Cum s-ar putea atinge acest deziderat?

Desigur, turismul ar putea fi între primele 5 industrii contributoare la economia românească, întrucât avem DEJA atractivitate și unicitate prin multe dintre destinațiile românești – Delta Dunării, Transilvania, cetăți și palate, castele și conace, Bucovina mănăstirilor pictate, orașe istorice, drumuri ale vinului, Dobrogea sălbatică și frumoasă, desigur și un Litoral cu 245 km de coastă marină la Marea Neagră și cu cele mai mari și fine plaje din Europa.

Ce ne lipsește este asumarea unei Strategii de țară care să prioritizeze industria ospitalității – pentru a atrage milioane de turiști străini și, odată cu ei, investiții în România, generate de creșterea numărului de turiști și a atractivității destinației România.

De foarte mulți ani, ignorăm potențialul uriaș al acestei industrii – deși tot de ar trebui să facem este doar să valorificăm acest potențial și să învățăm “să ne vindem”. Nu pot fi de acord să fim atât de slab promovați, comparativ cu țări europene ce nu au nici de departe și nici măcar o treime din atracțiile și unicitatea atâtor destinații românești.

Este, repet, o greșeală majoră repetată de toate partidele aflate la guvernare, aceea de a ignora această industrie și plus valoarea uriașă pe care ar genera-o exportul de servicii turistice românești.

În încheiere vă rog să ne spuneți care vor fi tendințele în turismul românesc în acest an? Unde vor merge turiștii români vara asta în țară, dar în străinătate? Credeți că numărul turiștilor străini prezenți în România va crește în 2024? 

Sunt convinsă ca vom avea un an mai bun și un număr mai mare de turiști în acest an. Din fericire (deși nesustenabil) avem în continuare tichete de vacanță în circulație și asta ajută foarte mult, în continuare. Operatorii români de turism încă au nevoie de acest ajutor, după pandemia care ne-a afectat sever și în absența suportului de promovare a României turistice, pe care statul român nu îl asigură.

Pe lângă tichete, însă, promovarea online făcută de locațiile de excelență și de servicii foarte bune, evenimentele de talie internațională organizate, eforturile investiționale ale operatorilor care încă au încredere în potențialul turismului acestei țări și au investit și riscat în această industrie – vor atrage un număr mai mare de turiști în România.

Și mă alătur lor, în continuare.

 

Bio Corina Martin

  • Proprietar al Mistral Tours & Events Constanța
  • Secretar General Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România ( FPIOR)
  • Președinte de onoare Asociatia Patronala RESTO Constanța
  • Consul Onorific al Republicii KAZAKHSTAN  în Constanța, Tulcea, Galați, Vaslui, Iași, Călărași, Ialomița, Giurgiu, Teleorman