Dragos Costache

Ce se întâmplă în acest moment pe piața imobiliară din România? În ce stadiu se află?

Încă de la sfarșitul anului 2022, piața imobiliară din România a resimțit o scădere a numărului de tranzacții, așa după cum reiese și din rapoartele ANCPI. Chiar dacă în acest moment numărul tranzacțiilor imobiliare este redus, piața imobiliară continuă să prezinte interes pentru cei care vor sa investească sau își doresc o nouă locuință. Dacă ne referim la București și Ilfov, zone în care compania noastră este prezentă și acționează pe piață, putem spune că necesitatea spațiului locativ există în continuare.

Reducerea numărului de tranzacții este în mare parte influențată atât de imposibilitatea accesării unui credit bancar de către o mare parte a cliențiilor care nu mai sunt eligibili în urma majorării constante a dobânzilor bancare, cât și de creșterea prețurilor imobilelor. În legătură cu acest ultim aspect putem afirma că există o presiune din partea cumpărătorilor pentru a obține prin negocieri reduceri considerabile dar, pentru moment, prețurile imobilelor se mențin.

Dacă privim în urmă și analizăm tot ceea ce a însemnat piața imobiliară începând cu anul 2008 și până în prezent, putem remarca existența aproape constantă a unor perioade de incertitudine cu influențe asupra acestei piețe, o piață caracterizată prin capacitatea de a se adapta noilor condiții și de a crea noi oportunități de investiții, în detrimentul altor opțiuni precum acțiunile la bursă, monedele crypto, etc.

Dragos Costache

Ce facem în domeniul rezidențial, închiriem sau cumpărăm locuințe în 2023?

Ca popor, suntem obișnuiți să deținem imobilele în proprietate atunci când variantele de finanțare ne permit, aceasta este prima opțiune. Dar în acest moment achiziția unui imobil a devenit din ce în ce mai greu de materializat pentru o mare parte a clienților care în urmă cu 6 -7 luni nu aveau această problemă. Închirierea devine acum o variantă mult mai accesibilă, iar diferența dintre rată și chirie este, din perspectiva costului net, în favoarea chiriei. Majoritatea se orientează către închirierea unei locuințe până când piața și variantele de finanțare le vor permite să își achiziționeze imobilul dorit.

Cu credit sau cu banii jos? Care este trendul pe piața imobilară de la noi?

În ultima perioadă tranzacțiile cu banii jos sunt mai frecvente față de achizițiile printr-un credit imobiliar, în mare parte datorită creșterii dobânzilor bancare. Există investitori sau persoane fizice care dispun de un capital pe care preferă să îl investească în afaceri imobiliare, considerând această investiție ca fiind mult mai sigură pe termen lung.

O micșorare o dobânzilor în orice moment poate schimba balanța în favoarea achizițiilor printr-un credit imobiliar dar în acest moment nu avem informații cu privire la modificări considerabile din partea băncilor.

Apulum 94 va împlini anul viitor 30 de ani de activitate. Cu ce planuri de viitor vă propuneți să aniversați acest număr impresionant?

Acești 30 de ani de activitate continuă reprezintă, pentru companie și pentru întreaga echipă, o mare realizare și o confirmare a faptului că poți reuși chiar și pe o piață aflată într-o permanentă dinamică. Succesul se datorează atât unei echipe cu o dorință de învățare și dezvoltare continuă, cât și unui mod de lucru procedural și foarte bine organizat. Perseverența și determinarea de a oferi soluția adecvată fiecărei situații întâlnite în activitatea profesională laolaltă cu dorința de a satisface chiar și cele mai exigente nevoi ale clienților noștri se regăsesc atât în cultura organizației noastre cât și în atitudinea fiecăruia dintre colegii noștri. Încă de la începuturile activității companiei Apulum 94 am construit întreg climatul intern în jurul sloganului „Un partener de cursă lungă” iar acum, la aproape 30 de ani de activitate, ne concentrăm eforturile pentru a duce mai departe acest deziderat.

Planurile noastre de viitor sunt, în continuare, legate de activitatea din domeniul imobiliar și de dezvoltarea continuă a companiei. În acest sens, Apulum94 a achiziționat și dezvoltat brandul SPINMEDIA, care se ocupă cu furnizarea de servicii de publicitate de peste 16 ani.

Concret, serviciile SPINMEDIA includ printre posibilitate de promovare pe care le pun la dispoziția clienților publicitatea indoor, outdoor, promovarea pe biletele de avion BOARDING PASS, publicitate în Divertiland, TV screen-uri, ș.a.

Apulum 94 își promovează cu succes oamenii pe care îi are în echipă. Foarte multe reclame stradale îi înfățișează pe colegii dumneavoastră într-o manieră occidentală, pregătiți să îi ajute pe cei care doresc asistență în domeniul imobiliar. De ce ați ales să promovați oamenii lui Apulum 94 și nu neapărat brandul Apulum 94?

Întreaga echipă este formată din profesioniști cu o vastă experiență în domeniul imobiliar care au ales să construiască alături de compania Apulum94 un brand puternic și recunoscut pentru calitatea serviciilor oferite. Promovarea outdoor face parte din mixul de publicitate pe care compania noastră îl utilizează de un număr mare de ani cu scopul de a comunica eficient și transparent cu publicul său țintă.

Astfel, avem campanii de marketing pe anumite perioade de timp în cadrul cărora alegem să promovăm colegii noștri pentru a-i face vizibili și cunoscuți potențialilor clienți înainte ca aceștia să intre în contact cu ei. Promovarea brandului face parte, la rândul său, dintre campaniile noastre de comunicare și alocăm un spațiu suficient de expunere acestui aspect. Sunt campanii în care afișăm oferte disponibile din portofoliul companiei, campanii de promovare dedicate colegilor noștri dar și campanii de brand awarness.

În ce privește spațiile comerciale, cele stradale, care credeți că va fi evoluția lor în acest an? Se scumpește metrul pătrat? Ce se caută în 2023 la un astfel de spațiu care poate atrage clienți din domeniile jocurilor de noroc, farmacii, bănci, cofetării, covrigării, etc?

            Spațiile comerciale stradale au prezentat întotdeauna un interes ridicat din partea investitorilor și ne putem aștepta în acest an la o creștere a chiriilor, influențate de contextul economic dar și de o inflație tot mai ridicată.

În principiu, se caută spațiile comerciale cu trafic pietonal intens, care să beneficieze de locuri de parcare și să aibă o vizibilitate cât mai bună. Există în continuare cerere pentru astfel de spații comerciale, chiar dacă o mare parte a antreprenorilor încearcă să își dezvolte afacerile în online. Pentru activitățiile mai sus menționate există varianta de a închiria spații cât mai compacte, ce oferă posibilitatea de optimizare. Un pol de interes pentru închirierea unor astfel de spații îl regăsim în incinta ansamblurilor rezidențiale nou construite.

În contextul creșterii costurilor cu energia și cu celelalte utilități în general, mulți se plâng de costurile mari de întreținere a unor spații comerciale prea mari, poate incorect dimensionate cu nevoile reale. Ce-i sfătuiți pe cei care sunt în astfel de dileme? Să se reorienteze spre spații mai mici sau să rămână unde se află, în speranța că poate costurile vor stagna sau poate vor scădea în viitorul apropiat?

Există în acest moment o presiune datorată în mare parte costurilor de întreținere tot mai mari și a chiriilor tot mai crescute din ultima perioadă. Însă pentru alegerea unei astfel de opțiuni și luarea în calcul a unei relocări/diminuări a spațiului se dovedește a fi necesară o analiză de context în ceea ce privește beneficiile și pierderile pe care le poate genera o astfel de schimbare. Dacă există deja o masă de clienți care frecventează spațiile respective, prin relocarea bussines-ului existent se poate ajunge la pierderi mult mai mari decât cele legate de simpla creștere cauzată de utilități.

Am observat în piață, acolo unde configurarea spațiilor a permis să fie redusă suprafața închiriată, o modificare prin separarea spațiului în mai multe încăperi și închirierea lor către mai mulți beneficiari sau integrarea unui nou bussines în spațiul existent fără a face modificări de compartimentare, aici totul depinde și de reglementările fiecărui domeniu în parte.

Cred că anul 2023 va aduce noi provocări și oportunitați de a ne dezvolta într-o direcție pe care ar fi fost dificil să o luăm în calcul într-un context economic mult mai așezat. Piața imobiliară nu a fost niciodată predictibilă, iar perioadele de „stabilitate” au alternat continuu.