Răzvan Pascu este o voce importantă în lumea turismului din România, de aceea am dorit să aflăm părerea dânsului despre destinații, vacanțe și călătorii înainte de începerea sezonului estival. Am discutat și ce ar putea face autoritățile pentru a avea un turism mai dezvoltat și mai profitabil în România, care să ofere experiențe unice turiștilor. În plus, aflăm din acest material și că investițiile în Dubai în imobiliare sunt profitabile și pot oferii randamente peste așteptări. 

Eu îmi aleg destinațiile și în funcție de experiența personală

Răzvan Pascu
Răzvan Pascu

Care sunt principalele destinații turistice internaționale ale anului 2023? Ce recomandări aveți? Ce circuite pregătiți în acest an?

Trendul în ultimii doi ani a fost de dat de măsura în care anumite destinații au fost închise în perioada pandemiei. Așa se face că la final de 2022 am văzut în lista preferințelor românilor destinații exotice precum Seychelles, Israel, Japonia și chiar Australia, țări care au avut granițele închise până spre jumătatea anului trecut.

Dincolo de trenduri, eu îmi aleg destinațiile și în funcție de experiența personală și caut întotdeauna să ofer turiștilor mei un mix între tradiții, experiența locală, gastronomie, confort și relaxare. Scopul meu este ca la sfârșitul călătoriei, turistul să se simtă mai bogat nu doar prin informație și cultural, ci și cu o experiență de viață. Printre destinațiile preferate de turiști și la mare căutare și pentru anul 2023, se numără: Tanzania & Zanzibar, Japonia, Coasta de Vest a SUA, Iordania, America de Sud (Brazilia si Argentina) și Mexic. In toate aceste destinatii noi avem excursii anul acesta și toate sunt aproape sold-out. Alte recomandări mai puțin exotice și ceva mai aproape, dar nu mai puțin ofertante ar fi Irlanda, Israel, Dubai și Laponia in decembrie.

Cu siguranță că anul acesta vor reveni în tendințe și croazierele, un mod inedit de a vizita mai multe țări, într-o singură vacanță.

Mereu am considerat vacanțele o investiție

Multă lume consideră destinațiile exotice extrem de scumpe. Care este adevărul?

Mereu am considerat vacanțele o investiție. O investiție în cultura noastră generală, în amintirile familiei noastre, în experiența noastră de viață. Diferența dintre scump și ieftin este dată de bugetul fiecărei familii alocat călătoriilor și alternativa pe care o avem pentru respectivii bani. Ideal ar fi să nu sărim etape și să încercăm să explorăm treptat diferite tipuri de călătorii, ajungând și la cele mai scumpe, în măsura în care bugetul ne va permite.

Nu as putea afirma despre nicio vacantă sau destinație că este scumpă, ci mai degrabă as spune că nu-mi permit tipul acela de servicii. O destinație exotică presupune distanțe mai mari, zboruri lungi cu companii de linie, locuri remote, unde e mai greu să construiești, cadru natural aparte, etc. Există situații în care aș putea găsi un sejur de 7 zile într-o destinație exotică precum Tanzania & Zanzibar, Thailanda, Republica Dominicana, Bali care să aibă prețuri mult mai decente față de Mamaia de la noi, de exemplu, care nu este deloc exotică. Noțiunea de scump este discutabilă. Depinde ce îți dorești ca turist, ce prioritizezi din punct de vedere al cheltuielilor de peste an, ce așteptări ai la fața locului etc. O vacanță de 2 săptămâni într-o destinație exotică precum cele de mai sus și care costă 4000 euro/persoană poate fi scumpă pentru cineva care trăiește din salariul minim și ieftină pentru cineva dintre cei care sunt în publicul revistei dvs.

Poate fi considerat turismul în țări exotice o investiție? Până la urmă avem o singură viață…

Cu siguranță da. Călătoriile cred că sunt singura investiție din care ne întoarcem mai bogați și care ne aduc “profit” pe termen lung: cunoaștere, descoperire de sine, amintiri de colecție, un timp petrecut în inima altui loc, pe care nu-l vom uita niciodată. Eu fac asta de când mă știu și nu am întâlnit turist care să se întoarcă dintr-o vacanță în care i-am fost alături și să îmi spună că regretă că și-a dat banii pe ea. Cred că de aceea an de an, se reîntorc în călătoriile mele sute de turiști, cu mulți dintre ei deja am legat prietenii. Deci, da.

Parcă pe nimeni nu interesează să apărem pe vreo hartă turistică

Ce ar trebui să facă România în următorii ani pentru a deveni o destinație turistică mai importantă în regiune?

România ar trebui să facă ceva… aproape orice la capitolul promovare externă, unde de ani buni nu se mișcă nimic, eforturile în această direcție sunt aproape inexistente. Parcă pe nimeni nu interesează să apărem pe vreo hartă turistică. Se face promovare la nivel regional cu foarte mare succes (un exemplu de bune practici este județul Harghita), dar la nivel național mai deloc. Iar apoi vorbim de infrastructură… Când îți ia ore bune să ajungi cu mașina de la București la Sibiu, de exemplu, e greu să mai vorbești de turism și să atragi turiștii din alte țări.

De ce turiștii români preferă destinațiile turistice din regiune (Grecia, Turcia, Egipt, Italia, Spania)? Are legătură doar cu prețul trasportului și cu timpul mai mic petrecut pe avion? De ce nu experimentează mai mulți români și alte destinații și preferă să meargă de 10 ori în același loc? Din comoditate? Alte motive?

Din comoditate, din teama de a nu petrece atât de mult timp pe drum, dar și dintr-o mare necunoaștere și lipsa de informație, din păcate. Nu aș vrea să spun lipsă de curaj, căci aici fiecare își cunoaște mai bine propriile limite și alegeri. Dar cred că românul este puțin reticent la ideea de nou. Dacă mergem într-un loc și vedem că ne e bine, parcă ne este frică să încercăm ceva nou. Se întâmplă mai ales în cazul familiilor cu copii, unde, într-adevăr, este mai greu de organizat o excursie exotică, însă nu este imposibil. Iar sfatul meu și vi-l spun cu tot dragul este să încercați măcar o dată în viață să mergeți alături de familie într-o astfel de călătorie, mai departe, pe un alt continent. O să vă schimbe mult optica și modul în care vă veți raporta la o vacanță viitoare.

În ultimele 8 luni am vândut de 45 de milioane de euro

Dubaiul a devenit o destinație atrăgătoare pentru city break-uri sau scurte vacanțe. Statul arab a început să atragă și investiții în imobiliare odată cu forfota turistică. Cât de convenabile sunt aceste investiții în real estate în acest stat?

Dacă în urmă cu 70 de ani Dubaiul de astăzi era doar un alt sat de pescari din Golful Persic, astăzi este unul dintre cele mai importante centre financiare, comerciale și de transport internațional, un oraș în continuă expansiune, o piață ce se dezvoltă accelerat, conform unui plan concret, temeinic elaborat pe următorii zeci de ani (a fost prezentat în cadrul Dubai Expo).

Perspectivele de creștere ale prețurilor la imobiliare sunt mari în Dubai pe termen de 10-15 ani, mai ales în zonele noi, care practic în 10 ani vor fi parte din centru, pe măsură ce orașul continuă să crească. Doar in ultimii 2 ani prețurile la imobiliare au crescut cu 30% pe proiectele off-plan, dar rămân încă semnificativ mai mici decât în alte orașe mari ale lumii de aceeași anvergură, ceea ce face din Dubai o locație accesibilă pentru investiții de amploare. În plus, raportat la 2020, în 2021 volumul tranzacțiilor de imobiliare a crescut cu peste 60% în Dubai, iar ca valoare cu peste 70%. Circa 40% dintre aceste tranzacții sunt reprezentate de construcții noi și totuși prețurile sunt încă mult mai mici decat în 2008. Se construiește practic continuu, se fac cartiere de la zero, Dubai se extinde de la o zi la alta într-un mod fantastic.

Eu cred că sunt profitabile pe termen lung investițiile în real estate în Dubai în prezent, tocmai de aceea chiar și eu la rândul meu am ales să investesc aici în 3 apartamente și reprezint în România și Moldova dezvoltatorul imobiliar SOBHA Dubai, singurul dezvoltator imobiliar cu un studiu de caz la Harvard despre calitatea construcției și dezvoltarea explozivă a companiei. Doar în ultimul an am ajutat peste 100 de români să investească într-un apartament în Dubai, cu plata în rate pe 4 ani și cu prețuri de la 360.000 euro pentru un apartament de 2 camere. În ultimele 8 luni am vândut de 45 de milioane de euro, iar unul dintre cei mai mari clienți ai mei lucrează în industria jocurilor de noroc, citește revista dvs și este din Iași.

Vrem să oferim toate tipurile de turism, în loc să ne concentrăm pe ce avem diferit față de alte țări

Dacă ați fi agent de turism în altă țară și ar trebui să prezentați România ca o țară turistică exotică, pe ce tip de turism ați merge: turism de aventură, turism de familie, city break, Delta, Litoralul, turism cultural, sau altceva? Putem să avem un turism mai segmentat, mai ușor de diferențiat de al altora? Oare nu este greșit să afirmi că poți oferi toate tipurile de turism, dar de fapt să ai servicii mediocre pe toate segmentele de piață?

Cred că pe lângă lipsa promovării externe și a infrastructurii, asta e una dintre principalele noastre greșeli la capitolul turism: faptul că vrem să oferim toate tipurile de turism, în loc să ne concentrăm pe ce avem diferit față de alte țări. Nu ne putem compara la capitolul litoral – plaje și mare cu Grecia, Croația, nici cu Albania sau Bulgaria măcar, dar putem promova mai mult clubbing-ul pe litoral, în Mamaia, dacă vrem să ne axăm pe zona asta. Sau stațiuni precum Olimp și Neptun pentru familiile cu copii. Să promovăm mai mult turismul de aventură, eco-turismul și agro-turismul, experiențele autentice pe care le putem oferi turiștilor, mai ales celor din țările dezvoltate, unde ‘’viața la țară’’ e deja un concept mult prea îndepărtat, tradițiile au dispărut, iar conceptul de slow-living e lux.