
STREAMINGUL TV
Creșterea audienței Streamingului TV și descreșterea cotei de piață a televiziunilor prin cablu va avea consecințe și pe piața transmisiunilor sportive
Iată un subiect care mi-a atras atenția după ce am citit o știre de pe un site american care spunea că televiziunile prin cablu au pierdut pentru prima dată supremația în favoarea streamingului în Statele Unite. Trendul este puternic peste tot în lume ca televiziunile prin streaming să devină cele mai urmărite servicii audio-vizuale în defavoarea televiziunilor clasice.
Cota de piață a televiziunilor tradiționale a scăzut sub 50% în SUA
Conform lui nielsen.com utilizarea televiziunii tradiționale, definită prin serviciile de televiziune prin difuzare terestră (antenă) și cele cu plată (cablu și satelit), a scăzut sub 50% pentru prima dată în istorie, potrivit raportului lunar Nielsen privind streamingul.
Frecventarea televiziunii de radiodifuziune a scăzut la 20% în iulie, iar clienții televiziunii cu plată au scăzut la 29,6% din telespectatori. Pe de altă parte, serviciile de streaming (de exemplu NETFLIX, YOU TUBE, AMAZON PRIME, HBO MAX,) au atins un maxim istoric de 38,7% din utilizarea televiziunii, în timp ce serviciile de video la cerere, redarea DVD-urilor și streamingul audio au reprezentat 11,6%.
Ce se întâmplă pe piața transmisiunilor sportive în America
Se știe că piața sportului de performanță din America este cea mai mare piață din lume, cu transmisiuni live de top – vezi Super Bowl, și cu ligi care plătesc salarii foarte mari sportivilor pentru că au de unde să o facă (vezi salariile celor din NBA), banii venind în special din drepturile tv. Sportul este în continuare regele transmisiunilor și al audiențelor televiziunilor prin cablu. Dar streamingul începe să schimbe modul în care privim sportul și îl va schimba și mai mult în viitor.
Contractul semnat de MLS cu Apple TV+ a fost un mare succes pentru liga americană de fotbal. Desigur că venirea lui Lionel Messi a avut un impact incredibil în America, fotbalistul argentinian cucerind deja primul trofeu cu echipa sa, Inter Miami. Major League Baseball are, de asemenea, un meci național de vineri seara pe Apple TV+ în fiecare săptămână, iar Apple și-a extins acoperirea de baseball în 60 de țări din întreaga lume. Anul trecut, au transmis meciuri în streaming în 13 țări.
Cea mai mare, desigur, este mutarea de către NFL a râvnitului său Sunday Ticket pe YouTube TV. Acesta a fost proprietatea exclusivă a DirecTV din 1994.
Așadar piața de streaming din SUA se mișcă din ce în ce mai bine și treptat acaparează cele mai importante campionate de pe continentul Nord-American oferindu-le în streaming pentru consumatorii săi.
Ce se întâmplă în România cu streamingul și cu sportul
Sportul face audiențe mari peste Ocean, dar face ratinguri bune și în România. Meciuri ale echipelor naționale de fotbal masculin sau handbal feminin fac audiențe mari, meciurile din cupele internaționale a echipelor noastre de tradiție precum FCSB, iarăși fac audiențe mari. Însă sportul autohton nu este încă prezent pe canalele de streaming.
Wall-street.ro titra în anul 2019 că aproape jumătate din români au abonamente la canalele de streaming. După anii de pandemie ce au urmat cu siguranță procentul de 50% a fost depășit. Așadar premise favorabile de a trece o parte din transmisiunile sportive pe canalele de streaming există.
Momentan factorul demografic existent și diviziunea din ce în ce mai mare între oamenii cu venituri mici și cei cu venituri mari, face ca pasul către plata unui abonament la o televiziune de streaming pentru a vedea o transmisiune sportivă în direct să nu fie încă făcută.
Audiența canalelor tv tradiționale este dată acum mai ales de oamenii în vârstă care urmăresc în medie cu o oră mai mult decât cei tineri programele tv. Iar mulți advertiseri se îmbată cu apă rece și își fac satisfăcuți tabelele și charterele cu audiențe și cote de piață pompoase, justificând banii pe care-i aruncă pe fereastră, fără să țină cont de realitate. La multe transmisiuni sportive nu se uită aproape nimeni, iar cei care se uită sunt nesemnificativi pentru plaja de clienți pe care-i vizează advertiserul, cu alte cuvinte nu sunt în target, produsele și serviciile lor nu sunt cumpărate de aceștia.
Avantaje și dezavantaje. Streaming vs Cablu
Streamingul a căpătat vigoare la noi în țară pentru că rețelele de internet terestre și telefonie mobila 5G sunt din ce în ce mai bune și oferă calitate a transmisiunilor streaming din ce în ce mai mare.
Televizoarele au ajuns din ce în ce mai performante oferind o calitate a imaginii in HD, ultraHD sau 4K din ce în ce mai bună în raport cu o vizionare a unui post tv urmărit doar în format digital.
Streamingul îți conferă cel mai mare avantaj – lipsa reclamelor comerciale, timpul tău este mult mai bine administrat și folosit, poți viziona acum 2 episoade dintr-un serial în loc de unul, dacă ai fi stat să urmărești toate calupurile publicitare băgate pe gât de teviziuni.
Unele servicii de streaming au servicii care-ți permit să oprești transmisiunea live ca să te duci să-ți iei o bere din frigider, să zicem, și să-ți transmită apoi conținutul video de unde l-ai lăsat ca și cum ar fi live.
Pe YOU TUBE, de exemplu, ai rezumatul unui meci din NBA în 10 minute comparabil cu 2 ore și ceva dacă ai fi urmărit transmisiunea live pe un canal tv normal cu tot cu reclame, cu pauzele, cu time-outurile, samd.

Streamingul salvează timp!
Ca principal dezavantaj este această fărâmițare a conținutului pe diversele platforme aflate în concurență și se pune întrebarea dacă se merită să plătești mai multe canale de streaming pentru a avea tot conținutul pe care ți-l dorești. S-ar putea să merite.
Streamingul în România ia avânt
Conform movienews.ro care citează la rândul lor pe justwatch.com, „în Trimestrul II al anului 2023 s-a simțit o creștere generală a numărului de abonați ai serviciilor de streaming video înregistrându-se un progres constant în această privință de la apariția acestui tip de entertainment”.
Acum să vorbim despre conținut, și aici se pare că canalele de streaming sunt puțin în dezavantaj față de canalele tradiționale, pentru că le lipsesc știrile, iar știrile sunt cele mai urmărite emisiuni tv de la noi conform unor studii Mercury Research efectuat în iunie 2019. Desigur la știri nu prea se uită tinerii, însă tinerii, care ar fi clienții perfecți pentru canalele de streaming, nu prea au bani. Și atunci ne aflăm într-un cerc vicios…
Așteptăm sportul pe streaming
Întorcîndu-ne la ideea articolului nostru și relația dintre streaming și sport și încercând să formulăm o concluzie, este clar că prea curând nu vom vedea transmisiuni sportive românești pe streaming, dar o eventuală creștere a costurilor abonamentelor acestor canale și nevoia de a avea cât mai multe va determina pe viitor pe mulți să-și anuleze abonamentele la cablu și să-i determine pe mulți dintre cei care sponsorizează aceste transmisiuni sportive și care alimentează cu reclame transmisiunile sportive de pe cablu să se gândească dacă se merită să bugeteze așa ceva doar ca să ajungă la oameni mai puțini activi, mai puțin cheltuitori, mai statici și cu bani puțini sau la un mediu activ, dinamic și dispus mereu să încerce ceva nou. Tinerii au, desigur, și alte forme de entertainment și o mai mare mobilitate pentru a vedea anumite transmisiuni sportive și live. Însă tinerii activi (cu serviciu, nu cei care stau acasă degeaba cu mama și cu tata), “clasa de mijloc” cum îi zic unii, aceștia pot produce schimbarea și să aducă sportul pe streaming.
Schimbarea asta de paradigmă va mai dura puțin, dar în final trendul va fi impus din afară pentru că dacă vom începe să vedem din ce în ce mai multe transmisiuni sportive americane pe canalele de streaming s-ar putea apoi să ne dorim așa ceva și în România cât mai curând.
Viitorul este clar al televiziunilor de streaming atâta timp cât vor putea să păstreze politica „fără reclame” pe canalele lor, vor reuși să puncteze anumite știri importante pe platforma lor sub forma unor breaking news-uri și vor aduce sportul pe canalele lor.